آداب و تشریفات هتل
|
|
یک کارشناس گردشگری گفت:اگر زیرساختهای گردشگری اعم ماشین آلات، رفتار سازمانی وکیفیت آموزش نیروها ومسائل دیگر را بهبود نبخشیم به متوسط جهانی نخواهیم رسید.
هادی عربی گل کارشناس گردشگری در گفتوگو با خبرنگار حوزه میراث وگردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چگونگی رشد گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور ورسیدن به متو سط جهانی، گفت: این هدف تحقق پیدا نمیکند مگر اینکه ما زیر ساختهای گردشگری مان ر ا به حد نرمال جهانی برسانیم به بیان دیگر پذیرایی، نحوه خدمات رسانی را در حوزه گردشگری و واحدهای اقامتی همچنین حوزههای مرتبط، حتی حمل ونقل گردشگری را توسعه وبه روز رسانی کنیم.
کارشناس گردشگری کشورمان ادامه داد: اکنون استاندارد هتلهای کشور با استانداردهای جهانی قابل قیاس نیست وبه حد استاندارد جهانی نرسیده است، کشورهای همسایه مانند افغانستان در حوزه کیفیت خدمات دهی نیروهای گردشگری به شدت در حال پیشرفت هستند وبه شدت کار میکنند.
او افزود: سالها پیش زمانی که به نقطهی گردشگری کشور افغانستان برای گردش سفر کردام، بین دو نفر از مردم آن کشور نزاعی رخ داده بود و آن دو فرد افغانی زمانی که من را که به عنوان توریست و یک گردشگر و غریبه مشاهده کردند سریع دعوا خود را تمام و خیر مقدم گفتند و تا لحظه آخر هیچ عکس العملی نشان ندادند تا ما آن جا را ترک کردیم.
عربی گل بیان کرد: اگر زیرساختهای اولیه گردشگری را درست نکنیم اعم از ابنیه، تجهیزات، ماشین آلات وهمچنین خود رفتار سازمانی در فتارهای آموزشی برای نیروها تحقق پیدا نکند کشورمان در زمینه صنعت گردشگری رشد نمییابد.
او گفت: اگر مسئولان دربوق وکرنا کنند که صنعت گردشگری را رونق خواهیم داد، اما هیچ اقدم اساسی و اجرایی برندارند، البته خوشبختانه قدمی در موسسات و مراکز آموزشی در حوزه هتلداری فعالیتهای انجام شده است که این خبر خیلی خوبی است که این اقدام باید در زمانهای قبل انجام میشده است.
مدرس فعال در حوزه گردشگری گفت: در کنار نیروی انسانی که آموزش میدهیم باید تجهیزات، ابنیه و استانداردهای جهانی برای کلیه خدمات گردشگری کشور را رعایت کنیم اگر کیفیت خدمات رسانی پایین باشد که متاسفانه میبینیم که برخی از افراد با رابطه و رانت استاندارد هتل پنج ستاره را میگیرند و با رابطه یک آژانس بزرگ ایجاد میکنند.
او ادامه داد: خب این خوب نیست باید استانداردها وکیفیت خدمات رسانی رعایت شوند تا صحبتهایی که در زمینه رشد وتوسعه سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشو، اجرا شود واین اقدامات انجام گرفته شده در بهبود صنعت گردشگری نباید مسکنی عمل شود به عبارت دیگر نباید این اقدامات برای یک بازه زمانی خاص باشد.
هادی عربی گل افزود: کشورمان اگر میخواهد درصنعت گردشگری توسعه یابد و ماندگار شود باید فعالیتها و اقدامات بیشتری را در این حوزه برای بهبود اوضاع انجام دهد و زیر ساختهای گردشگری را قوی تر و بهتر کند.
کارشناس گردشگری کشور مطرح کرد: خوشبختانه با وزارت خانه شدن ارتباط بین نهادهای میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با وزارت خانه بیشتر خواهد شد و به راحتی میتواند اقدامات موثر انجام داد، به شرطی که از مشاوران خوب برای بهبود اوضاع گردشگری استفاده و از این پتانسیلهای گر دشگری در این ارتباطات بیشتری بهره برده شود.
او ادامه داد: به عبارتی دیگر سازمان شهرداری اگر میخواهد مجوزی دهد با هماهنگی مستقیم میراث باشد همچنین آموزش و پرورش اگر قصد دارد که آموزشی برای ارتقا کیفیت نیروهای گردشگری آموزشی دهد باهماهنگی وزارت میراث فرهنگی باشد، اگر توسعه در صنعت خودروهای گردشگری ایجاد شودبا هماهنگی میراث باشد این مسائل همگی مرتبط هستند که با وزارت شدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این موضوع کمک خواهد شد.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/7084855/چگونه-سهم-گردشگری-در-تولید-ناخالص-داخلی-را-افزایش-دهیم-وجود-زیرساخت%E2%80%8Cهای-گردشگری-لازمه-رسیدن-به-متوسط-جهانی-است
به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گردشگری پرندهای است که با اتکا بر دو بال صنایع دستی و میراث فرهنگی به پرواز درمیآید. این سخنی است که بارها و بارها از زبان علیاصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنیدهایم. البته باید ببینیم به راستی گردشگری در کشور ما بر چه چیزهایی اتکا کرده و تا کجا به پرواز درآمده است.
بنابراین گزارش، گردشگری در کشور ما هم مانند کشورهای دیگر جایگاه ویژهای را به خودش اختصاص داده است و به گفته برخی از مسئولان به اندازهای اهمیت دارد که میتواند همطراز با صنعت نفت به حرکت سریع چرخهای اقتصادی کشور کمک کند.
شایان ذکر است ما در اینجا به سراغ یکی از فعالان گردشگری رفتیم تا از وی بپرسیم صنعت گردشگری کشورمان هماکنون چه وضعیتی دارد.
آقای هادی عربی گل، مدرس و کارشناس خبره هتلداری و گردشگری صنعت گردشگری کشور ما در سال گذشته چه تعریفی از خودش ارائه داد؟
با پذیرش این اصل که هر آنچه در کشور ما تحت لوای نام صنعت هتلداری و گردشگری و یا زیر شاخهای از آن فعالیت دارد، باید مصون از تلاطمات سیاسی داخلی و خارجی نباشد، سال گذشته را برای صنعت هتلداری کشورمان باید سالی متفاوت برشمرد؛ سالی که گرچه در سایه دستاوردهای سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی و توافقات هستهای هرازگاه امید دیده میشد، اما این چنین نبود.
در طول سال با افزایش هزینهها، کاهش وضعیت مالی در سفر، کاهش سفرهای داخلی (بعلت پائین بودن قیمت سفرهای خارجی و حتی بالا بودن کیفیت خدمات در طول سفر)، روند نابسامانی در سیستمهای خدماتی و فروش بخصوص رقابت ناسالم توسط بعضی از مالکان و مستاجرانی که بدون در نظر گرفتن کیفیت خدمات با کاهشهای بسیار زیاد در ایام غیر پیک سال و همچنین افزایش بی رویه درایام پیک سال مواجه بودیم و در این میان پیگیری و درخواستهای مالی بعضی از ادارات دولتی به بهانههای مختلف (دارایی، شهرداری و...) و از طرف دیگر قرار گرفتن مکانهایی (هتلها و زائر سراها) در اختیار ادارات، ارگانهای دولتی و ارائه خدمت بدون رعایت اصول هتلداری و حتی در بعضی مواقع قیمتهای عجیب در این نوع زائر سراها باعث وارد شدن ضربه شدید به هتلداری مشهد شده و منجر به تعطیلی یا ورشکستی زائرسراها شده است.
فعالان صنعت گردشگری در سال ۱۳۹۶ با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند؟
مشکلات و معضلات صنعت هتلداری کشور را باید از زوایا و ابعاد مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار داد. در درجه اول و در شرایط فعلی، هتلداران سراسر کشور با مجموعهای از محدودیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواجه هستند که حل و فصل آنها از حوزه اختیارات فعالان این صنعت خارج است.
در زمینه سیاسی، محدودیت در برقراری روابط بینالمللی با سایر کشورها و در زمینه اجتماعی، مواجه با برخی مسایل حاکمیتی و نبود زیرساختهای تفریحی و گردشگری مانند فرودگاههای بینالمللی مناسب و مدرن، مشکلات مربوط به حملونقل و ترانسفر گردشگران، نبود کیوسکهای اطلاعرسانی و... باعث شده است توریست در معنا و مفهوم واقعی خود مطابق با تعاریف جهانی به کشور جذب نشود.
عدم ثبات مدیریتی نیز بهنوبه خود باعث بروز مشکلات متعددی برای صنعت هتلداری شده است. تغییرات پیدرپی در رأس سازمان میراث فرهنگی و همچنین معاونت گردشگری این سازمان، علیالقاعده سایر بخشهای زیرمجموعه از دولتی تا خصوصی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
در پایان نیز باید به عدم توازن میان فعالیتهای گردشگری بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد. در شرایط فعلی مهمترین تشکیلات گردشگری کشور در حوزه هتل، دولتی است در شرایطی که اکثر آژانسهای گردشگری متعلق به بخش خصوصی است. سوای این عدم توازنی که ذکر شد، فعالیت بخش خصوصی همواره موفقتر از بخش دولتی بوده است، زیرا سرمایهگذاری و همچنین بازگشت سرمایه در این بخش، به طور مستقیم و بدون هیچ مشکلی صورت میپذیرد. از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی به دلیل بازگشت سرمایه مستقیم، انگیزه و رغبت بیشتری برای فعالیت از خود نشان میدهد.
تمامی مواردی که ذکر شد در پایان منجر به شکلگیری شرایط فعلی در صنعت هتلداری کشور شده است. شرایطی که در آن «خانهمسافرها» به دلیل فضای بازتری که از لحاظ اقتصادی و برخی جنبههای اجتماعی دارند و از سوی دیگر بهدلیل نبود نظارت مناسب درخصوص مواردی مانند کسب مجوز و پرداخت مالیات، در بازار رقابتی گوی سبقت را از هتلها ربودهاند و گردشگران را به خود جذب میکنند.
گردشگری کشورمان در سال گذشته تا چه اندازهای به استانداردهای جهانی نزدیک شد؟
متأسفانه با توجه به اینکه برای هر فعالیتی باید میزان و ترازوی کنترلی قرارداد گردشگری کشورمان در سال گذشته با ترازو و معیار سنج کیفیت خدمات و تجهیزات و استاندارهای جهانی به هیچ وجه مطابقت نداشته است و ندارد و همه آنها را با معیارهای و ترازوهای شخصی و روابط اقدام به ساخت، تجهیز و استفاده از نیروهای هتلی تعریف میکند.متأسفانه استاندارها در خصوص ساختمان و سازهها، تجهیزات، نحوه و شرایط و نیرو انسانی خدماتی به هیچ وجه رعایت نمیشود.
چه راهکاری برای رفع مشکلات موجود پیشنهاد میکنید؟
استفاده از امکانات، تجهیزات، نیرو انسانی، مشاوران و مدیران متخصص، الزام برای استفاده از مشاوران و کارشناسان مرتبط در ادارات و ارگانهایی که با صنعت گردشگری در ارتباط میباشند (مانند شهرداری، دارایی، تامین اجتماعی و...)، الزام در جذب نیروهای دارای گواهینامههای تخصصی برای قسمتهای مختلف این صنعت و ثبات حداقلی در مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استفاده از اشخاص آشنا و متخصص در این ردهها راهکار پیشنهادی من برای رفع مشکلات موجود بر سر راه صنعت گردشگری هستند.
چه چشماندازی برای گردشگری متصور هستید؟
خوشبختانه ایران به خاطر داشتن جاذبههای طبیعی، فصلی، زیارتی، تاریخی و مشاهیر و فضاهای بوم گردی میتواند اولین اولویت درآمد حاصل از این بخش را داشته باشد و جایگزین مناسبی برای نفت باشد پس اگر از الان به فکر زیرساخت و بسترهای باشیم امیدوارم بتوانیم با فعال کردن ظرفیتها خود را از بحرانها به وجود آمده، خارج کنیم.
در آخر چه انتظاری از مسئولان دارید؟
انتظار که نمیشود از مسئولان داشت، ولی تنها خواهشی که از آنها میتوان داشت این است که در راستای بالا بردن سطح کیفی خدمات، الزاماتی را برای تربیت و پرورش نیروهای متخصص به کار بگیرند. همچنین حمایت و پیگیری برای حل مشکلات اعم از ارگانها و نهادهای دولتی (شهرداری. دارایی. تامین اجتماعی و ...) را با ارایه راهکارهای مناسب در دستور کارشان قرار بدهند و در خصوص فعالیتهای غیر مجاز و بدون چارچوب تدابیری داشته باشند و برای حذف این گونه فعالیتهای غیر حرفهای اقدام کنند.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6442743/گردشگری-در-سال-96-از-زبان-یک-فعال-گردشگری-خانه%E2%80%8Cمسافرها-گوی-رقابت-را-از-هتل%E2%80%8Cها-ربود
هادی عربی گل یکی از فعالان گردشگری کشورمان در گفتوگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: بهطور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خریدها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی میشود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.
وی درباره تاثیر افتتاح کارگاهها صنایع دستی در هتلها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیتهای ارزشمند، با افتتاح کارگاههای صنایع دستی در واحدهای اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق میشود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد میشود.
این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتلهایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری میپرداختند.
وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکانها علاقه زیادی نشان میدادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار میدادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.
عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاههای صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتلها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمیگرفتند و این مسئله دردسرهای زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد میکرد.
وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث میشد افتتاح کارگاه در هتلها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.
این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاهها یشان در هتلها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینههای سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند اینها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.
این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتلهای پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه میشود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمیگیرند.
وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتلها از فروشگاههای صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را میتوان با ایجاد فروشگاهها صنایع دستی وصرافیها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی میشود.
عربی گل افزود: ساخت مجتمعهای توریستی و بوم گردی در شهرستانها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر میشود همچنین ساخت دهکدههای ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم میکند.
وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری میشود.
این فعال گردشگری افزود: سازمانها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروشترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاههای کوچک میتوانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.
وی افزود: تبلیغات و معرفی داشتهها و جاذبهها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگانهای مربوطه با حمایتهای مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینههای تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.
عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاههای کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتلها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتلها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی میتواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.
این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک میگیرند. با تبیین بروشورهای برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهرها و اینکه در کجا عرضه میشوند، میتوان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.
عربی گل ادامه داد: نمایشگاهها و جشنوارهای صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد میشوند، اما با توجه به هزینههای بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت روکود چاره ساز نیستند.
وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاهها و جشنوارههای صنایع دستی در محلهای پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمیشوند. نمایشگاهها باید در موزهها و مکانهای تاریخی و در هتلها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.
وی افزود: جشنوارههای فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصلهای خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد میشود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.
عربی گل از فعالان گردشگری کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تاثیر توسعه صنایع دستی در جذب گردشگر اظهار کرد: بهطور میانگین ۸۰ درصد از گردشگران خارجی که به ایران سفر میکنند، میل به خرید دارند و در صورتی که توسعه گردشگری را شاهد باشیم، صنایع دستی سهم بسیاری از این خریدها خواهد داشت. توسعه صنعت گردشگری در کشوری چون ایران، منجر به رشد تقاضا برای خرید آثار هنری، چون صنایع دستی میشود و به توسعه آن کمک خواهد کرد.
وی درباره تاثیر افتتاح کارگاهها صنایع دستی در هتلها در امر گردشگری بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرها نشان از غنای فرهنگی مردمان ایران زمین دارد و تلاش برای معرفی این ظرفیتهای ارزشمند، با افتتاح کارگاههای صنایع دستی در واحدهای اقامتی و هتل ها، با بیان اینکه گردشگری پایدار، رشد اقتصادی و درآمدزایی با حضور گردشگران محقق میشود گامی در جهت رسیدن به پویایی در مسیر گردشگری قلمداد میشود.
این فعال گردشگری افزود: در برخی از هتلهایی که افتتاح کارگاه صنایع دستی انجام شده بود و صنعتگران به صورت نمادین به نمایش تراش سنگ فیروزه مشغول شده بودند، مردم از نزدیک به تماشای نحوه و چگونگی تولید آثار هنری میپرداختند.
وی افزود: گردشگران خارجی به تماشای این مکانها علاقه زیادی نشان میدادند و این آثار هنری را بیشتر در سبد خرید خود قرار میدادند، اما این مکان هم با توجه به مشکلات موجود بعد از طی مدتی بسته شد.
عربی گل درباره برخی مشکلات کارگاههای صنایع دستی در مراکز توریستی گفت: از جمله مسائلی که مانع پیشرفت افتتاح کارگاه های صنایع هنری که امری اجتناب ناپذیر در جذب گردشگر در هتلها بود، اینکه در اکثر مراکز اقامتی محصولات صنایع دستی از لحاظ مسائل امنیتی به طور کامل مورد حمایت قرار نمیگرفتند و این مسئله دردسرهای زیادی همچون دزیدن آثار هنری را برای صنعتگر ایجاد میکرد.
وی افزود: نبود تسهیلاتی برای افزایش ابزارآلات صنایع دستی و تجهیز و بروز نکردن وسایل مورد نیاز رشته هنری، همچنین امکاناتی برای نگهداری آثار هنری در مراکز اقامتی مشکلات دیگری بود که باعث میشد افتتاح کارگاه در هتلها برای صنعتگر، توجیه اقتصادی نداشته باشد و به تعطیلی بیانجامد.
این فعال کشورمان افزود: فعالان صنایع دستی برای باز نگه داشتن درب کارگاهها یشان در هتلها مشکلات دیگری مانند هزینه دستمزد نیروی متخصص، هزینههای سربار، هزینه اجاره غرفه، هزینه برق و مانند اینها که رقم بالا برای هنرمند صنایع دستی بود.
این فعال گردشگری ادامه داد: در اکثر هتلهای پنج یا چهار ستاره که امکاناتی برای اسکان گردشگران خارجی دارند سوغات زعفران و مانند این محصول عرضه میشود و از محصولات صنایع دستی که نشان و هویت ایران است را به عنوان سوغاتی در فروشگاه هایشان درنظر نمیگیرند.
وی در خصوص تاثیر بکارگیری هتلها از فروشگاههای صنایع دستی برای فروش محصولات هنری بیان کرد: مراکز اقامتی را میتوان با ایجاد فروشگاهها صنایع دستی وصرافیها تجهیز کرد و این به نوع به خود باعث بهبود و توسعه فروش محصولات صنایع دستی میشود.
عربی گل افزود: ساخت مجتمعهای توریستی و بوم گردی در شهرستانها که باعث ایجاد شغل برای ساکنان شهر میشود همچنین ساخت دهکدههای ورزشی امکانات بیشتری را برای حضور گردشگر فراهم میکند.
وی بیان کرد: مسئولین با اختصاص دادن تسهیلاتی ارزی برای تجهیز کردن ابزار آلات صنایع دستی، باعث گسترش ساخت محصولات صنایع دستی همچنین بهبود بازار فروش محصولات هنری میشود.
این فعال گردشگری افزود: سازمانها با حمایت بیشتر، اختصاص یارانه به بخش سنگ و زیور آلات که یکی از پرفروشترین محصولات است، بخشودگی جرایم و مزایای خدمات بیمه تامین اجتماعی برای کارگاههای کوچک میتوانند گامی موثر در بر طرف کردن مشکلات صنعتگران داشته باشند.
وی افزود: تبلیغات و معرفی داشتهها و جاذبهها از دیگر موارد بسیار مهم در حوزه گردشگری است، به دلیل بودجه و اعتبارات کم متاسفانه در این بخش هم اتفاق مناسبی شکل نگرفته است، ادارات و ارگانهای مربوطه با حمایتهای مانند اختصاص یارانه و بخشودگی هزینههای تبلیغات، به شناساندن محصولات صنایع دستی کشور عزیزمان ایران کمک کنند.
عربی گل افزود: هزینه تمام شده ساخت فیلم مستند در حوزه صنایع دستی برای شناساندن محصولات صنایع دستی برای صنعتگران وکارگاههای کوچک صنایع دستی توجیه اقتصادی ندارد.
وی درباره اقدامات تاثیر گذار هتلها در تبلیغات محصولات صنایع دستی بیان کرد: دولت با الزام کردن برای هتلها برای عرضه بروشور و تبلیغات صنایع دستی میتواند گامی موثر در شناساندن آثار هنری به گردشگران داخلی وبین المللی داشته باشد.
این فعال گردشگری افزود: در اکثر مواقع گردشگران از کارمندان تور برای اینکه سوغاتی خود را از کجا خرید نمایند، کمک میگیرند. با تبیین بروشورهای برای شناساندن محصولات صنایع دستی شهرها و اینکه در کجا عرضه میشوند، میتوان به فروش محصولات صنایع دستی امید بیشتری داشت.
عربی گل ادامه داد: نمایشگاهها و جشنوارهای صنایع دستی برای فروش محصولات صنایع هنری ایجاد میشوند، اما با توجه به هزینههای بالا مانند هزینه اجاره غرفه، هزینه حمل ونقل و هزینه اقامت در اکثر مواقع برای خارج کردن بازار از حالت رکود چاره ساز نیستند
وی بیان کرد: در اکثر مواقع نمایشگاهها و جشنوارههای صنایع دستی در محلهای پر رفت و آمد گردشگر ایجاد نمیشوند. نمایشگاهها باید در موزهها و مکانهای تاریخی و در هتلها برگزار شوند تا گردشگر این محصولات را بتواند خریداری کند.
عربی گل افزود: جشنوارههای فصلی صنایع دستی برنامه زمانی منسجمی ندارند. در فصلهای خاصی حضور گردشگر و سفر به کشور ایران بیشتر از مواقع دیگر است. باید زمان اجرای جشنواره را با ورود گردشگران خارجی تطابق داد مثلا در روز تولد فردوسی در برنامه که برای این منظور ایجاد میشود به ایجاد نمایشگاه اقدام کنیم.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6983599/برپایی-کارگاه%E2%80%8Cهای-صنایع-دستی-چقدر-در-رونق-گردشگری-تاثیرگذار-است
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای اخیر از اهمیت توجه به گردشگری ادبی و اقدام برای راهاندازی گذرهای فرهنگ و هنر در چند شهر کشور گفت. این در صورتی است که در همین روزها خبری مبنی بر وضعیت نه چندان مناسب خیابان برادران مظفر به عنوان یک گذر فرهنگی منتشر شد؛ ما نیز به این خیابان سر زدیم تا از افرادی که هر روز در این خیابان رفت و آمد دارند و کسبه آن هستند، بپرسیم آیا وضعیت خیابان برادران مظفر با وضعیتی که اصولاً یک گذر فرهنگی باید داشته باشد، منطبق است یا خیر؟
برخی از کسبه خیابان برادران مظفر از میزان روشنایی و امنیت خیابان در ساعات پس از تاریکی هوا راضی بودند. برخی دیگر هم معتقد بودند با وجود درمانگاه، ایستگاه آتش نشانی و خدمات دیگری که برای یک منطقه لازم است، رسیدگی مدیران شهری به یک گذر فرهنگی در خیابان برادران مظفر مطلوب است.
در این میان هم البته برخی از کاسبان رضایت چندانی از میزان روشنایی خیابان در ساعات تاریکی هوا نداشتند. آنها میگفتند با تعطیل شدن مغازهها روشنایی چندانی در خیابان مظفر جنوبی وجود ندارد. براساس گفتههای این افراد اگرچه تیر چراغ برقهای متعددی در خیابان برادران مظفر نصب شده؛ اما آن چنان که باید و شاید کارآیی ندارند.
پیش از این محمدجواد حقشناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، پیش از فرا رسیدن بهار ۱۳۹۸ در مصاحبه ای گفته بود؛ بناست از خیابان مظفر واقع در منطقه ۶، به عنوان گذر هنر یاد شود تا در این منطقه آثار تجسمی همانند دیوارنگاری، مجسمه سازی و تندیس طراحی و نصب شود.
سراغ علی شجاعی صائین مدیر اسبق خانه کتاب رفتیم تا از وی بپرسیم، راهاندازی گذرهای فرهنگ و هنر چه نقشی در رونق عرصههای فرهنگ، هنر و گردشگری دارد؟
شجاعی صائین در این باره به ما گفت: ایده ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در سطح کشور، ایده خوبی است و ما به هر ایدهای که باعث دیدار و گفت و گوی اهل فرهنگ و دوستداران فرهنگ شود، نیاز داریم؛ البته باید ببینیم که اشکالات کار چه بوده است. از نظر من مشارکت اهل فرهنگ در طراحی و مدیریت برنامههایی چون راهاندازی گذرهای فرهنگ و هنر اهمیت دارد. اگر اهل فرهنگ در کنار بخش دولتی در قضیه راهاندازی گذرهای فرهنگ و هنر دخیل باشند و در واقع با همان دیدگاههایی نخبگانی خودشان از آغاز وارد این مجموعهها شوند، به نظر امکان موفقیت طرحهایی چون راهاندازی گذر و فرهنگ بیشتر خواهد شد.
او افزود: متاسفانه ما در برنامههایی چون راهاندازی گذر فرهنگ و هنر معمولاً به جنبه اقتصادی فرهنگ توجه لازم را نمیکنیم. به هر حال فرهنگ در بخشهایی عمده خود یک صنعت است و باید گردش مالی داشته باشد. اگر بخواهیم گردش مالی عرصه فرهنگ را صرفاً به کمکهای دولتی که فراز و فرود دارند، معطوف کنیم، برنامههایی چون راهاندازی گذرهای فرهنگ و هنر مختل میشود و موفقیت چندانی نخواهد داشت.
مدیر اسبق خانه کتاب با تأکید بر اینکه مشارکت اهل فرهنگ و توجه جدی به جنبههای اقتصادی و سودآوری گذرهای فرهنگ و هنر میتواند به موفقیت طرحهای راهاندازی چنین گذرهایی کمک کند، بیان کرد: طبیعی است که ما در کل بخش فرهنگ دچار مشکلات ساختاری هستیم و هر اقدامی در حوزه فرهنگ متأثر از این مشکلات ساختاری است. ما نمیتوانیم خیلی توقع داشته باشیم گذر فرهنگ و هنر جزیرهای بیرون از فضای کلی فرهنگ باشد. احساس میکنم اگر ما به روحیات و ذوقیات نسل امروز توجه بیشتری کنیم، این نسل میتواند به عرصههای فرهنگ و هنر توجه ویژه داشته باشد.
هادی عربی گل مدرس، کارشناس هتلداری و گردشگری هم در خصوص چگونگی ترویج گردشگری ادبی به خبرنگار ما گفت: ایران تاریخ و فرهنگی غنی دارد؛ در بحث گردشگری ادبی که این روزها در مرکز توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته، شناساندن شاعران، ادیبان، نویسندگان و هنرمندان به مردم جهان اهمیت زیادی دارد. اگر ما بتوانیم پیوندی میان صنعت گردشگری و ادبیاتمان برقرار کنیم، میتوانیم به نتیجه خاصی برسیم که در قالب آن محل تولد و تدفین شاعران و ادیبان زمینهای برای جذب گردشگر بیشتر و تأسیس موزههای متعدد میشود.
او با بیان اینکه فعال کردن بخش گردشگری ادبی مزایای خوبی دارد، اظهار کرد: بازدیدکنندگان داخلی و خارجی کشور ما در قالب این بخش از عرصه گردشگری با مفاخر ادبی ما و دستاوردهای آنها آشنا میشوند. این بخش گردشگری تا اندازهای هم در بحث حفظ نوستالژیهای جمعی و قدیمی ما مؤثر میشود و حس خودباوریمان را تقویت میکند.
این کارشناس هتلداری و گردشگری بیان کرد: توجه به گردشگری ادبی به نوعی پاسداشت ارزشهای هنری و زیباییشناسانه است. گذرهای فرهنگ و ادب نیز صد در صد میتوانند در عرصه گردشگری ادبی مؤثر باشند.
به نظر میرسد اجرای درست و مناسب شرط موفقیت طرحهایی چون راهاندازی گذرهای فرهنگ و ادب است؛ اگر گذری را با نام گذر فرهنگ و ادب نامگذاری کرده و فقط به صرف نامگذاری کفایت کنیم، راه به جایی نخواهیم برد. پس بهتر است مسئولان امر در آستانه ایجاد گذرهای فرهنگ و ادب به نحوه فعالیت روزانه و شبانه در این گذر نیز فکر کنند و فقط به ظاهر امر بسنده نکنند.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/7101949/گذر-فرهنگ-و-ادب-در-سطح-شهر-از-حرف-تا-عمل-راه%E2%80%8Cاندازی-گذر%E2%80%8Cهای-فرهنگ-و-ادب-چه-کمکی-به-گردشگری-می%E2%80%8Cکند
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شهر مشهد پایتخت معنوی ایران، کلانشهری که پس از تهران بهعنوان بزرگترین شهر ایران شناخته میشود، بهواسطه حضور پربرکت حضرت علیبن موسیالرضا علیهالسلام بهنوعی در توریسم زیارتی پیشرو است. اما اقدام شهرداری مشهد برای حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد و تبعات آن در روزهای اخیر در مرکز توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفته و با انتقادهای زیادی مواجه شده است.
به عنوان نمونه وحید جلیلی معاون پیشین فرهنگی شهرداری مشهد در دوره شورای اسلامی چهارم این شهر، حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد را اقدامی برای اعلام جنگ تمدنی و فرهنگی در مشهد مقدس دانست و از نخبگان شهر مشهد فارغ از هر خط سیاسی خواست مقابل جریانی که خواهان حذف عنوان زائر از راهنمای زائر مشهد هستند، سکوت نکنند.
بیشتر بخوانید: واکنش انتقادآمیز کاربران به تغییر تابلوهای راهنمای زائر در مشهد +تصاویر
در این میان برخی از کارشناسان گردشگری نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند مثلا اردشیر اروجی، کارشناس حوزه گردشگری در یک شهر همواره شاخههای مختلف گردشگری باید در نظر گرفته شود، اما در مشهد میتوان گردشگری زیارت را محور قرار داد.
حذف واژه گردشگر از راهنمای زائر مشهد در فضای مجازی نیز با انتقادهایی مواجه شد البته برخی از شاعران کشور همچون سید ابوالفضل مبارز، محمد حسین رحیمی، مصطفی محدثی خراسانی، راضیه رجایی، رحیمه مهربانی، وحید صدیقی، سعید تاج محمدی و زهرا رسولی نیز به این امر انتقاد کردند.
حتی کسانی که حضور فعالی در فضای مجازی دارند نسبت به این موضوع انتقاد کردند و کاربران بر این نکته تأکید دارند که مشهد به عنوان یک شهر زیارتی شناخته شده است و همه گردشگران و مسافران این شهر، زائر خطاب میشوند پس تغییر نام تابلوهای زائر چه معنایی میتواند داشته باشد. در واقع نگرانی اصلی آنها این است که هویت مذهبی شهر زیارتی مشهد با چنین اقدامات نسنجیدهای به خطر میافتد اما مسئولان با بیاعتنایی از کنار آن میگذرند.
همچنین هادی عربی گل، کارشناس حوزه گردشگری در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص حذف کلمه «زائر» از راهنمای زائر مشهد، گفت: همه و نود درصد زائران، مشهد را به نام مشهد مقدس و شهر زیارتی میشناسند.ما باید خدماتمان را به سطح بینالمللی برسانیم، زیرا صرف تغییر نام باعث بینالمللی شدن یک شهر نمیشود.
وی ادامه داد: متأسفانه در شهرداری شهر مشهد به صورت یکباره کاری کردند که همه به آن حرکت به عنوان یک خیزش فرهنگی علیه باورها و اعتقادات نگاه میکنند. بنابراین حذف کلمه «زائر» از راهنمای شهر مشهد یک ساز و کار منطقی نبود و به نظر میرسد برای معرفی هر چه بیشتر جاذبههای فرهنگی، هنری، طبیعی و آداب و رسوم مشهد باید جلسهای با حضور نخبگان مذهبی و کارشناسان حوزه گردشگری مشهد گذاشته شود تا ساز و کار بهتری پیدا شود.
با توجه به واکنشها و انتقادهایی که صورت گرفت بعد از حدود ۱۱ ماه به نظر میرسد با اقدام شهرداری مشهد تابلوهای «راهنمای زائر، مرکز اطلاعات سفر شهری» به جای تابلوهای «راهنمای سفر» دوباره روی باجههای راهنمای شهری نصب شده است.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6969057/چرا-طرح%E2%80%8C-شهر-گردشگر-به-اهداف-دلخواه-و-مطلوب-نرسید
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در سالهای اخیر و با برنامه ریزی مسئولان برای جذب هرچه بیشتر گردشگر در شهرهای مختلف کشورمان، شاهد برگزاری طرحهای مختلف ملی و جهانی به واسطه انتخاب شهرهای کشور در مجامع مختلف داخلی و بینالمللی بودیم.
در همین سالها محمد محب خدایی، معاون سابق گردشگری کشور در طول مدتی که بر کرسی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکیه زده بود، بارها و بارها بر لزوم اجرای طرحی با عنوان طرح شهر گردشگر تأکید کرد.
محب خدایی میگفت: در قالب شهر گردشگر بهعنوان مثال ساعت پروازها تنها نباید متمرکز بر جامعه ساکن باشد، بلکه میتوان ساعات پرواز را بهگونهای تنظیم کرد که گردشگران امکان بیشتری برای برنامهریزی سفرهای خود و زمان مناسبتری برای بازدید از جاذبههای گردشگری شهرهای کشور داشته باشند.
وی شهر گردشگر را اینگونه تعریف میکرد: شهر گردشگر شهرداران و شوراهای شهرها و روستاهای کشور را نیز به این موضوع متوجه میکند که برنامه کلانشهری خود را تنها مختص به جمعیت ساکن شهرها نکنند و برنامهریزیهای کلانشهری را با درنظر گرفتن جمعیت ساکن و گردشگر تنظیم و اجرا کنند.
هماکنون شاهد برنامهریزی مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای اجرای طرح کرمانشاه ۲۰۲۰ هستیم. بنابراین تلاش کردیم با اتکا به صحبتهای یکی از کارشناسان گردشگری کشور مروری بر نقاط ضعف و قوت طرحهایی چون تبریز ۲۰۱۸ و همدان ۲۰۱۸ داشته باشیم و با توجه به آنها میزان موفقیت طرح کرمانشاه ۲۰۲۰ را پیش بینی کنیم.
هادی عربی گل مدیر، مشاور، مدرس و کارشناس هتلداری و گردشگری در گفتوگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نحوه اجرای طرحهای مشهد، تبریز ۲۰۱۸ و همدان ۲۰۱۸ را مرور کرد و گفت: در برخی از مکانها زیرساختهای مناسب برای اجرای طرحهای ملی و جهانی چون همدان ۲۰۱۸ آماده نبود؛ مثلاً در همدان به همین دلیل به موفقیت ۱۰۰ درصدی و نتیجه دلخواه نرسیدند. این نشان میدهد که در اجرای هر طرحی باید زیرساختهای اولیه آماده شود. به طور مثال زمانی که مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران انتخاب شد، همه ادارهها و ارگانها از آن حمایت کردند و برنامهها و مراسمهای مرتبط با آن را اجرا کردند، اما در همدان اینچنین نبود.
وی افزود: در خصوص تبریز ۲۰۱۸ هم در بحث گردشگری و هتلداری حمایت خوبی شد، اما در حوزههای دیگر شاهد اجرای خوب این طرح نبودیم. در طرحهای بعدی، چون کرمانشاه ۲۰۲۰ هم باید ببینیم که آیا زیرساختهای مناسبی برای اجرای طرح برنامهریزی شده مهیا شده است و آیا هدفی که تعیین شده تا اندازهای منطقی هست که جامعه آن را بپذیرد؟ اگر جامعه پذیرش این را داشته باشد که با آن هدف هماهنگ شود، شاهد تحقق هدف دلخواه طرح کرمانشاه ۲۰۲۰ خواهیم بود. در اصل اگر هدف فقط موفقیت در جذب گردشگر باشد، فقط شاهد به نتیجه رسیدن ۵۰ درصد از نتیجه مطلوب خواهیم بود، اما اگر در کنار جذب گردشگر بیشتر به فکر ایجاد هدف مشترک برای جامعه استان و جوامع همجوار باشیم، به نتیجه مطلوب میرسیم و این به معنای استفاده مناسب از همه ظرفیتهاست.
این کارشناس گردشگری گفت: ما در کشور طیفها، ذائقهها و فرهنگهای مختلفی داریم و نمیتوانیم یک فرهنگ را بر کشور قالب کنیم. بنابراین باید با اتکا به نقاط مشترک فرهنگها همدیگر را جذب کنیم. این اتفاقی است که در مشهد می افتد؛ یعنی همه به هوای زیارت به این شهر آمده و با هم کنار میآیند و به معنای ایجاد هدف مشترک است.
انتهای پیام/
https://www.yjc.ir/fa/news/6969057/چرا-طرح%E2%80%8C-شهر-گردشگر-به-اهداف-دلخواه-و-مطلوب-نرسید